تغییرات بلوغ در پسران

تغییرات بلوغ در پسران

تغییرات بلوغ در پسران شامل رشد جسمی و افزایش قد، بزرگ شدن بیضه ها، بزرگ شدن آلت تناسلی، احتلام، رویش موهای زهار، رویش موهای زیر بغل و افازیش موهای بدن، رویش ریش و سبیل، تغییرات پوست بدن، تغییر صدا و رشد عضلانی است. در اینجا هر یک از این موارد را برای شما توضیح می دهیم.

بزرگ شدن بیضه ها: اولین علامت بلوغ در پسرها بزرگ شدن بیضه هاست که اغلب از سن 5/9 سالگی شروع و تا حدود 20 سالگی رشد آن کامل می شود.

بزرگ شدن آلت تناسلی: کمی بعد از رشد بیضه ها، آلت تناسلی نیز رشد می کند. میزان بزرگ شدن آلت تناسلی از یک فرد به فرد دیگر تفاوت دارد.

نعوظ: وقتی بیضه ها و آلت تناسلی بالغ شد، در اثر تحریک جنسی، خون در آلت تناسلی جمع می شود و آلت تناسلی بزرگ و سفت می شود که به آن نعوظ می گویند.

احتلام: با رشد بیضه ها و آلت تناسلی نهایتا تولید اسپرم آغاز می شود. معمولا در این زمان خروج مایع منی، یعنی انزال در زمان خواب اتفاق می افتد که به آن احتلام می گویند. اینکه اولین تجربه احتلام خوشایند باشد و یا موجب نگرانی و اضطراب شود کاملا به برخورد شما بستگی دارد. می بایست از قبل این موضوع را برای او توضیح داده باشید.

رشد جسمی و افزایش قد: افزایش سریع قد در مراحل اولیه بلوغ اتفاق می افت. سن شروع رشد سریع در پسرها دیرتر از دختر ها و به طور میانگین در 5/12 سالگی است و معادل 5/9 سانتی متر در سال است. این افزایش قد تا 18 سالگی کامل می شود. رشد قدی در ابتدا از پاها و دست ها شروع می شود و سپس ساق پا و ران ها رشد می کنند. رشد سینه، تنه و شانه ها نیز در آخر اتفاق می افتد. در این زمان پستان ها نیز بزرگ می شوند، بینی بزرگ می شود و رشد اندام ها ناموزون است. اما جای نگرانی نیست و تا پایان بلوغ پسر شما حالت مردانه پیدا می کند.

رویش موهای زهار: حدود یک سال بعد از بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی موهای زهار( ناحیه تناسلی) رشد می کنند. در ابتدا موها کم، نازک و ظریف و به تدریج تیره رنگ، زبر و مختصری مجعد می شوند.

رویش موهای زیر بغل و افزایش موهای بدن: پس از موهای زهار، موهای زیر بغل رشد و موهای بدن نیز افزایش پیدا می کنند. در بعضی افراد روی قفسه سینه نیز، مو رشد می کند.

رویش ریش و سبیل: از حدود 14 سالگی رشد ریش و سبیل شروع می شود و تا 18 سالگی کامل می شود.

تغییرات پوست بدن: پوست زبر شده و منافذ پوست بازتر می شوند. فعالیت غدد چربی پوست در اثر تحریکات هورمون مردانه بیشتر شده و جوش هایی روی صورت و بدن ظاهر می شوند. در این زمان تعریق به خصوص در ناحیه زیر بغل زیاد می شود که همراه با فعالیت غدد چربی ممکن است بوی بدی تولید کند.

تغییر صدا: تغییر صدا ناشی از رشد طناب های صوتی است که در ابتدا صدا خشن و بعد بم اما کم کم صدا خوش آهنگ تر می شود.

رشد عضلات: عضلات به خصوص عضلات سینه رشد می کنند و قدرت عضلانی زیاد می گردد. ساق پا، بازوها و شانه ها شکل مردانه پیدا می کند.